PLEASE CLICK

wow...diskaun hebat!!!

Wednesday, July 22, 2015

Yo-Yo Diet: Adakah berulang kali naik dan turun berat badan buat anda gemuk?

Ok hari ni  saya nak translatekan satu articel dr .....web discover good nutrition...ini adalah articel dari certified dietitian herbalife.

Yo-yo diet tidaklah membuatkan ia lebih sukar untuk mengurangkan berat badan, tetapi terdapat beberapa faktor yang boleh digunapakai untuk memecahkan kitaran yang berulang ini.

Yo-yo diet -corak satu diet yang mengurangkan berat badan, dan naik kembali kembali. hilang, naik balik . hilang, naik balik,hilang, naik balik. Apabila berat badannaik turun seperti itu, anda mungkin tertanya-tanya ... adakah yo-yo diet ini membuat saya gemuk?

Ramai orang bimbang bahawa ulangan naik dan turun berat badan , juga dikenali sebagai "“weight cycling”" - mungkin menjadikan mereka gemuk dengan setiap kali ia berulang. Satu lagi kebimbangan yang biasa ialah bahawa yo-yo diet akan melambatkan kadar metabolisme dgn teruk yang anda akan sukar untuk mengurangkan berat badan yang pernah anda dapat.

Kesan Yo-Yo Diet

Diet berulangan boleh membuat ia lebih sukar bagi anda untuk menurunkan berat badan dari masa ke masa - tetapi bukan untuk sebab-sebab yg kita fikirkan.

Logik di sebalik kepercayaan bahawa "yo-yo diet membuat anda gemuk" adalah:

jika berat badan menyebabkan kehilangan lemak dan otot, tetapi anda hanya mendapat lemak apabila anda mendapatkan semula berat badan, anda hanya akan mendapat gemuk setiap kali anda yo-yo.

Tetapi tidak ada bukti bahawa ini adalah benar - walaupun  berulang diet, komposisi badan tidak benar-benar mengubah orang yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes. Dalam erti kata lain, mereka tidak betambah gemuk.

Terdapat juga tiada bukti yang meyakinkan bahawa yo-yo diet menyebabkan kadar metabolisme anda jatuh teruk, tetap kadar metabolik turun  sedikit apabila anda memulakan diet - dengan kurang kalori , tindak balas semula jadi badan anda adalah untuk melambatkan enjin sedikit untuk menjimatkan tenaga.

Tetapi kejatuhan kadar metabolik ini  apabila anda memulakan diet sangat kecil - dan tidak kekal, terutamanya jika usaha dibuat untuk mengekalkan jisim otot. Penambahan latihan untuk program penurunan berat badan - serta kemasukan protein yang mencukupi dalam diet - boleh membantu anda berbuat demikian.

Semua ini bermakna bahawa kehilangan berat badan tidak lagi sukar untuk seseorang yang melakukannya untuk kali yang kelima belas, berbanding dengan seseorang yang cuba menurunkan berat badan buat kali pertama.

Kelemahan Yo-yo Diet

Adakah ini bermakna bahawa anda harus membiarkan berat badan anda naik dan turun dengan setiap diet fad yang baru?

Berikut adalah pendapat saya. Saya hanya berkata bahawa kehilangan berat badan untuk masa yang kelima belas tidak  lagi sukar untuk anda daripada ia adalah kali pertama anda mencuba. Dan, dari sudut pandangan metabolik, itu benar. Jika anda tidak  gemuk setiap kali anda mendapatkan semula berat badan anda, dan jika anda tidak mengubah kadar metabolik berehat anda setiap kali berat badan anda naik, maka setiap percubaan untuk penurunan berat badan mempunyai peluang yang sama baik memberikan anda keputusan.

Tetapi saya fikir bahawa sikap anda ke arah diet adalah banyak berbeza kali kelima belas sekitar daripada ia adalah kali pertama. Dan yang boleh mempunyai kesan yang besar terhadap keputusan itu.

Bagi kebanyakan orang, kali pertama mereka mula program penurunan berat badan  sangat menarik. Dengan matlamat, anda bersedia dan bermotivasi, dan didorong oleh sikap yang positif. Jangkaan yang tinggi, dan anda pasti anda akan berjaya - tidak ada sebab untuk menganggap anda tidak akan mencapai matlamat anda.

Tetapi apabila percubaan diet gagal,  perasaan kekalahan. Tidak dapat menguruskan berat badan anda sendiri, anda mungkin berasa seperti kegagalan - kecewa dan tertekan. Percubaan nanti anda pada penurunan berat badan tidak cukup  mendebarkan seperti kali pertama. Dan, hati anda mungkin tidak sepenuhnya, terutamanya jika anda telah meyakinkan diri anda sebelum anda  mula diet lagi  bahawa anda akan gagal.

Kenapa Berat Anda Naik dan Turun?

Jika anda merasa sukar untuk menurunkan berat badan setiap kali anda cuba, mungkin ia kerana anda membuat ia lebih sukar untuk diri sendiri.

Mungkin anda cuba untuk menangani terlalu banyak perubahan sekaligus. Mungkin anda cuba untuk mengikuti diet yang terlalu ketat. Mungkin anda makan makanan yang anda tidak suka, atau anda telah berhenti bersosial kerana anda tidak tahu bagaimana untuk makan di luar dengan kawan-kawan dan berpegang kepada pelan anda. Dengan sekatan seperti itu, bolehkah menjaga berat badan dalam jangka masa yang panjang?

Memecahkan kitaran yo-yo bermakna mencari pelan yang sesuai untuk anda-bukan hanya untuk satu hari atau beberapa beberapa minggu, tetapi untuk seumur hidup. Dan jika ia membawa masa lebih lama untuk menurunkan berat badan,so what?

Apabila anda mampu untuk mengurangkan berat badan dan mempertahankannya,ia membuktikan bahawa anda telah menjumpai pelan pemakanan dan pola senaman  untuk anda - dan salah satu yang anda boleh buat dan kekal sepanjang hidup....

Susan Bowerman adalah Pengarah Latihan Pemakanan di Herbalife. Susan adalah pakar diet berdaftar dan Pakar Lembaga Diperakui dalam Sukan Dietetik.

Saya cuba untuk translate sebaik mungkin.....guna google translate dan guna ayat2 sendiri untuk bg ayat tu lebih senang difahami.....so baca dan hadam naa....
ni link dr web dia..

http://www.discovergoodnutrition.com/2015/06/yo-yo-dieting/


keep it simple....back to basic n live it ur way!!!

Izzuddin Jaladin
Herbalife coach Malaysia

No comments:

CLICK TO DONATE FOR ME